Skip to main content

Informatie omtrent Crowdstrike incident


Het zal je ongetwijfeld niet ontgaan zijn, aangezien het veelvuldig in het nieuws vermeld wordt, dat er wereldwijd een storing gaande is omtrent Crowdstrike sofware.

De specifieke oorzaak van de storing heeft betrekking tot een product van Crowdstrike genaamd Falcon. Falcon is een applicatie welke diep geworteld zit in het Microsoft Azure systeem, die zorgt voor extra beveiliging van het systeem. Azure wordt onder andere gebruikt om apparaten en gebruikers te valideren binnen een domein en is onmisbaar voor het gebruikt van de Microsoft infrastructuur. Mede hierdoor is de impact zo groot voor gebruikers wereldwijd.

Aangezien Crowdstrike Falcon met name gericht is op enterprise klanten hebben MKB klanten en particulieren hier praktisch geen last van, behalve dat sommige diensten van grote bedrijven hier wel last van hebben, zoals luchtvaart-operators, banken en ziekenhuizen wereldwijd.

Aangezien Tagnet veel Microsoft klanten heeft, kunnen wij in ieder geval melden dat wij geen last hebben van de storing, aangezien wij Falcon niet implementeren binnen onze systemen. Tot nog toe hebben de meldingen die wij gekregen hebben betrekking tot externe systemen, buiten het beheer van Tagnet om.

In de meeste gevallen is er een oplossing beschikbaar, echter dient deze op locatie uitgevoerd te worden. Mocht jij als klant last ondervinden, ontvangen wij graag de melding via onze support desk: support@tagnet.nl

Via het Nationaal Cyber Security Centrum worden regelmatig updates gedaan met betrekking tot de Crowdstrike Falcon storing.
Bron: Update wereldwijde storing Crowdstrike | Nieuwsbericht | Nationaal Cyber Security Centrum (ncsc.nl)